Ølreklame forklædt som journalistisk reportage

Stik mig en brækpose, skriver Thorkil Thorsen efter at have set nyheder på TV2 Bornholm i fredags.

LÆSERBREV, Bornholms Tidende 8. november 2023

Det var på mange måder en kvalmende oplevelse at se TV2 Bornholm fungere som reklamesøjle for Tuborg/Carlsberg i fredagens nyheder klokken 19.30 den 3. november. Man brugte 4 minutter og 25 sekunder (knap en tredjedel af nyhederne) på at omtale det, som studieværten begejstret kaldte ”en national begivenhed” – nemlig den såkaldte ”frigivelse” af Tuborgs julebryg kl. 20.59 samme aften.

Først fortalte en politikommissær, at tidligere års erfaring med denne begivenhed er, at den kan give anledning til uro og ballade i nattelivet og medføre ekstra politiarbejde; og at noget tilsvarende nok ville være tilfældet igen i år. Med den indføring i emnet kunne man måske have forventet, at indslagets efterfølgende dele ville rette fokus på de problemer, som overdreven alkoholindtagelse en sådan aften kan medføre. Men nej, den alvorlige vinkel udeblev. I stedet var det en totalt ukritisk, lalleglad forherligelse af aftenen og dens hovedgenstand, snebajeren.

Næste del af indslaget foregik således på bar og diskotek Palæen, hvor nyhedernes udsendte iført blå nissehue med Tuborgs slogan, ”God jul og godt Tub’år” startede med at fremvise noget af bryggeriets reklamemateriale. Palæen havde til lejligheden hyret et stort antal unge fra campus til at pynte lokalet op med julehjerter og glimmer for at fejre frigivelsen af den særlige øl. De var alle udklædt med veste eller huer med snebajer-reklame. Journalisten interviewede en af dem. Hun syntes, det var smadderhyggeligt og en god tradition, og hun forventede at det nok ville blive en kæmpefest. Journalisten afsluttede interviewet med at sige: ”I må have en rigtig god aften og god jul og godt Tub’år, som man siger, ikke?”.

Og i sidste del af indslaget fortalte en repræsentant fra Natteravnene i Rønne – også hun iklædt nissehuen med Tub’år-sloganet – at denne aften og nat nok ville blive travl. Der ville være mange – også unge – mennesker på gaden, som er dem, Natteravnenes indsats retter sig mod. Hvad ville Natteravnenes indsats være, blev hun spurgt. Jo, de ville være der for de unge og uddele bolsjer og kondomer. Og så ville de gudhjælpemig også uddele de blå nissehuer. De giver altså de unge en ting, som reklamerer for og forherliger det produkt, som kan være med til at skabe netop de problemer, som Natteravnene er sat i verden for at forebygge.

Klippet med Natteravnene fik endda påklistret en kort sekvens, hvor man så nogen sirligt folde blå nissehuer og lægge dem i en bunke på et bord ved siden af andet Tuborg-merchandise.

I et seriøst journalistisk indslag bringer man ofte også modpartens synspunkt på bane – eller nævner den anden side af medaljen. Men det skete ikke her. Det blev ikke nævnt, at årligt kommer hver femte ung mellem 15 og 24 år til skade på grund af alkohol, og at 30.000 af dem kommer på skadestuen.

I stedet var det én lang reklame og kvalmende glorificering. Kun politikommissæren bar ikke reklamehue. Stik mig en brækpose.

————————————————

Nogle dage senere svarede TV2 Bornholm med dette læserbrev i Tidende (11. nov.):

Jeg ser ingen anerkendelse af mit synspunkt om, at det havde været passende at nævne bagsiden af medaljen, nemlig de negative følger af unges alkoholindtagelse. I stedet mener TV2-direktøren, at nyhedsindslaget var “balanceret”, fordi man også havde politi og Natteravne med. Men hvorfor spurgte man ikke Natteravnene, om de havde overvejet, om deres uddeling af reklamehuer til de unge kunne være i grov uoverensstemmelse med Natteravnenes forebyggelsesformål?

TV2-direktøren mener tilsyneladende også, at når andre medier omtaler J-dagen i positive vendinger, så kan vi vel også. Jeg synes ikke, det er nogen undskyldning for dem.

Direktørens afsluttende beundring for Tuborgs “vanvittigt effektive” markedsføring fremstår i denne kontekst som en yderligere undskyldning for deres nyhedsindslag. Tuborg har simpelthen forført os. Vi kan ikke gøre for, at de er så dygtige, at de besnærer os til at videreføre deres reklame – og gøre det forklædt som journalistisk reportage.

Det bliver spændende at se næste års “journalistiske” omtale af J-dagen.

Natteravnene har ikke reageret på min kritik af deres adfærd.